Rajat kiinni koronalta

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Verkkouutisissa 23.3.2021.

Suomi on selvinnyt koronasta isossa kuvassa suhteellisen hyvin. Olemme harvaan asuttu maa, jossa kansalaiset noudattavat säntillisesti viranomaisten ohjeita. Myös Marinin hallitus on tehnyt monia asioita vaikeassa tilanteessa oikein.

Yhtä kysymystä on kuitenkin jo vuoden ajan vältelty ja tungettu takaisin laatikkoon kuin vieteriukkoa: rajakontrolli. Ongelma on se, ettei asia ole triviaali. Kyseessä on asia, jossa epäonnistuminen pyyhkii nopeasti pois kaikkien muiden rajoitustoimien tuottamat tulokset. Pahimmassa skenaariossa nykyisille rokotteille resistentin virusvariantin pääsy maahan voisi merkitä palaamista lähtöruutuun.

Rajojen vuotaminen on ongelma myös siksi, että se johtaa kovempiin rajoitustoimiin rajojen sisällä. Ainakaan minun oikeustajuuni ei mahdu se, että suomalaiset lapset ja nuoret eivät ole voineet harrastaa ja ikäihmiset ovat kyyhöttäneet karanteenissa samaan aikaan, kun rajojen on annettu kuukausitolkulla vuotaa.

Sanna Marin totesi Ylen A-studiossa 4.3., että Suomella on koko pandemian ajan ollut EU:n tiukin rajakontrolli. Väite pitää paikkansa osin. On totta, että Suomi on ollut rajaliikenteen volyymin rajoittamisessa EU:n tiukimpia maita. Sen sijaan Marin jätti mainitsematta, että maahan tuleviin kohdistuvat rajaturvallisuustoimet ovat olleet käytännössä koko EU:n löysimmät.

Eduskunnalle toimitettujen tietojen mukaan esimerkiksi tuoretta negatiivista testitulosta maahantulijoilta vaativat verrokkimaistamme muun muassa Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Saksa, Ranska, Itävalta, Belgia, Hollanti ja Englanti. Ruotsia lukuun ottamatta kaikissa mainituissa maissa vaaditaan myös karanteenia maahan saapumisen jälkeen. Suomessa ei vaadita kumpaakaan. Myös useissa maissa käytössä olevat ja Suomen lain koko ajan mahdollistamat pakkotestit ollaan ottamassa osaksi STM:n ohjeistuksia vasta nyt.

Perustuslaki ei ole asiassa esteenä. Perustuslakivaliokunta on nimenomaisesti todennut, että perustuslaki mahdollistaa sellaisten Suomeen saapuvia henkilöitä koskevien vaatimusten asettamisen, joilla pyritään estämään koronaviruksen leviämistä Suomeen ulkomailta tulevien henkilöiden mukana, kun asiaa koskeva hallituksen esitys vain valmistellaan asianmukaisesti.

Tällainen esitys on nyt viipymättä tuotava eduskuntaan. Keinoja ja mahdollisia malleja on useita. Esimerkiksi HUS:n diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen on arvioinut, että rajojen terveysturvallisuus pitää, jos maahantulijoilta vaaditaan testitodistus, he ovat karanteenissa maahan tulon jälkeen ja heidät testataan Suomessa aikaisintaan kolme vuorokautta maahantulon jälkeen.

Haluan painottaa, että vaatimuksissa hoitaa asia kuntoon ei ole kyse jälkiviisaudesta. Erilaiset uudet virusmuunnokset tulevat pyörimään maailmalla vielä pitkään, kenties vuosien ajan. Tässä skenaariossa onnistuminen rajakontrollissa voi olla se kysymys, joka erottelee maat 2020-luvun menestyjiin ja epäonnistujiin. Kummassa joukossa Suomi haluaa olla?

Kysymys kytkeytyy myös hallituksen suunnitteilla oleviin ulkona liikkumista koskeviin rajoituksiin. Oikeusvaltiossa pitäisi ensin käyttää kaikki ihmisten perusoikeuksia vähemmän rajoittavat keinot ennen kovempien keinojen käyttöönottoa. Rajakontrolli ja julkiseen liikenteen maskipakko ovat esimerkkejä kivistä, jotka pitäisi kääntää ennen kuin ulkonaliikkumisrajoitusten kaltaisten rajusti perusoikeuksia rajoittavien toimien käyttöönottoa edes harkitaan.

Tulevien kuukausien aikana kirjoitetaan Suomen koronatarinan seuraava luku. Se, millaiseksi se muodostuu, on pitkälti meidän omissa käsissämme. Arvoisa hallitus, tehkää viisaasti ja laittakaa nyt viimein rajat kiinni koronalta.